۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۴۸
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84262273
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

لیگ بیستم؛ شکوفایی مربیان جوان

۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۴۸
کد خبر: 84262273
مجید روان‌ستان
لیگ بیستم؛ شکوفایی مربیان جوان

تهران- ایرناپلاس- در نیم فصل نخست، تیم‌های مس رفسنجان و آلومینیوم اراک دور از انتظار ظاهر شدند و از طرفی تیم تراکتور با توجه به هزینه‌هایی که انجام داده در حد فوتبال تبریز نبود. ‌صنعت نفت آبادان با مشکلاتی مواجه شده اما بازی‌های خوبی هم به نمایش گذاشت.

به گزارش ایرناپلاس، قاسم پناهگر کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با ایرناپلاس معتقد است لیگ بیستم تنها تفاوتش با لیگ نوزدهم، شکوفایی سه تیم و مربی‌هایی که می‌توانند در آینده حرف‌هایی بیشتری بزنند.

وی درباره شرایط و وضعیت تیم‌های تراکتور، صنعت نفت، مس رفسنجان و آلومینیوم اراک گفت: «بین این چهار تیم، تراکتور تیم ریشه‌داری است اما مدیریت کنونی آن فقط هنرش آوردن مربی و اخراج آن در کوتاه‌ترین مدت است. به این معنی که در ۳۰ ماه گذشته ۹ مربی در تراکتور کار کرده‌اند و با این همه ستاره و هزینه به تیم‌های آلومینیوم، استقلال، پرسپولیس و سپاهان براحتی در خانه می‌بازد و نتایجی می‌گیرد و بازی‌هایی که ارائه می‌دهد شاید برای این تیم قرار گرفتن در رتبه هفتم جدول در نیم فصل اول مکان مناسبی نبود.»

بی توجهی مسئولان ورزش خوزستان به صنعت نفت
سرمربی اسبق تهرانجوان افزود: «در نقطه مقابل تراکتور، تیم‌هایی مانند مس رفسنجان و آلومینیوم اراک و حتی صنعت نفت آبادان قرار دارند که با کمترین هزینه عملکرد موفقی داشتند. صنعت نفت که به دلیل بی‌توجهی مسئولان ورزش خوزستان، امروز به دنبال این است که طالب ریکانی یکی از بهترین بازیکن‌های کلیدی خود را بفروشد و حتی ممکن است محمد طیبی و حامد فلاح‌زاده، از بهترین‌های خود را در این فصل از دست بدهد. تیم ریشه‌داری که خیلی به فوتبال این مملکت خدمت کرده و بازیکنان بسیار زیادی را به تیم‌های تهرانی و تیم ملی به‌عنوان بازیکن و مربی هدیه کرده است.»

مربی‌های تیم‌ساز
این کارشناس فوتبال ادامه داد: «امروز وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم صنعت نفت برای ادامه راه مشکل مالی دارد و آن بی‌توجهی باعث شده تیم‌هایی که متمول هستند به این تیم چشم داشته باشند تا حاصل تلاش و دسترنج مربی این تیم را ببرند. می‌خواهم اشاره داشته باشم به مربی‌هایی که تیم‌سازند و مربی‌هایی که بدون ستاره‌ها اصلاً نمی‌توانند کار کنند و نه تیم بگیرند نه نتیجه. در بین این چهار تیم، مس رفسنجان با مربیگری آقای ربیعی خیلی‌ها فکر می‌کردند این تیم سقوط می‌کند.» 

پدیده‌های لیگ بیستم
پناهگر افزود: مس رفسنجان در چهار هفته ابتدایی سه باخت و یک تساوی داشت اما این مرد با سعه‌صدر، تمرینات مستمر و آن بینش و مدیریت و نگاهی که به فوتبال دارد و با سبک و سیاق خود، مس رفسنجان را از هفته پنجم با تساوی، به تیم خود شکل داد و راه خود را پیدا کرد و نساجی را در قائم‌شهر، پیکان را در تهران و شهرخودرو را در مشهد شکست داد. ذوب آهن را مغلوب، فولاد را متوقف کرد و در دور برگشت نیز استقلال و گل‌گهر را ناکام گذاشت.
تیم‌های مس رفسنجان و آلومینیوم هر دو از لیگ یک صعود کردند و با مربیانی که این تیم‌ها را به لیگ برتر آوردند ادامه دادند.

هرچند رسول خطیبی نیم فصل از آلومینیوم جدا شد و به تراکتور رفت کسی باور نمی‌کرد در همان فصل اول آنها خوش بدرخشند اما با کار دوام و با تلاش و اعتقاد به راه و سبکی که دارند، بازیکن‌های خوبی که در اختیار داشتند؛ چه جوان‌ها و چه باتجربه‌ها، راه و مسیر را خیلی خوب ادامه دادند.
می‌توانم بگویم که هر دو از پدیده‌های لیگ بیستم هستند؛ البته صنعت نفت آبادان هم نباید بی‌تفاوت از آن گذشت.

سرمایه‌گذاری
این کارشناس فوتبال ادامه داد: یکی از بحث‌های مهم در فوتبال، سرمایه‌گذاری است؛ شما اگر در هر کاری، چه فوتبال و بازار کار وارد شوید، باید سرمایه برابر داشته باشید. آیا سرمایه صنعت نفت با تیم‌های گل‌گهر، پرسپولیس، استقلال و تراکتور برابر است؟
آلومینیوم و مس رفسنجان هم همینطور اما این سه تیم (آلومینیوم، مس رفسنجان و صنعت نفت) زحمت کشیدند اینها (مربیان) تیم‌ساز هستند که با کمترین امکانات بیشترین نتیجه را رقم زدند که به نظرم اتفاق خوبی برای فوتبال است و باید آن را به فال نیک بگیریم.

تقویت مربی‌ها به لحاظ ارتقاء دانش و فرستادن آنها به کلاس‌ها در خارج از جمله کرواسی یا ترکیه یا کشورهای شرق اروپا، می‌تواند مربیان ما را برای ۲۰ سال آینده گارانتی کند. اگر قرار باشد با کلاس‌های ۱۰ یا ۱۵ روزه فقط مدرک بگیرند این مربیان باید تلاش زیادی انجام دهند. البته خود مربیان نیز با توجه به درآمدی که دارند حداقل در سال ۱۰، ۱۵ روزی از مملکت خارج شوند در کلاس‌های پیشرفته شرکت کنند، می‌توانند دانش خود را به فوتبال تزریق کنند تا تیم ملی بهتر و قویتری داشته باشیم.

فوتبال ما لطمه دید
بازیکن اسبق تیم کیان گفت: «می‌رویم مربی از خارج می‌آوریم که کامبوج و هنگ کنگ را ببریم و به بحرین و عراق ببازیم و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این شاهکار هزینه کنیم. ما نیاز نداشتیم یک چنین مربی‌ای به خدمت بگیریم. حالا کاری به نوع قراردادی که با او بسته شده نداریم؛ اینکه در بلژیک بسته شده چه کسی یا کسانی بهره می‌بردند هم به آن کاری نداریم. اما واقعاً فوتبال ما لطمه دید. اکنون همه در اضطراب هستند. حالا ما در آینده چه کار خواهیم کرد. اگر عراق و بحرین را نتوانیم ببریم، به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر راه پیدا نخواهیم کرد.

خوشحالم از وجود مربی‌های جوان و بازیکن‌های جوانی که در این چهار تیم دیده شدند و تلاش کردند؛ نباید این جوان‌های فراموش شوند؛ باید کارشناسان و اصحاب رسانه بیشتر به معرفی آنها بپردازند. چشم‌های کادر فنی تیم ملی بیشتر باز و نگاه‌شان بیشتر به جوان‌ها باشد تا بتوانیم فوتبال سالم و باشگاه‌های خوبی داشته باشیم و در آینده نماینده‌های ما با دست پر بروند؛ این امکان‌پذیر نخواهد شد مگر با دانش مربیان و با کار کردن بیشتر و مدیرهایی که دلسوز باشند.

مسئولان ورزش شهرستان‌ها توجه داشته باشند
کارشناس فوتبال اظهار کرد: «نکته مهمی که مسئولان ورزش شهرستان‌ها باید به آن توجه داشته باشند و بسیار مهم است اینکه، سه تیم شهرستانی می‌آیند در جایگاه‌هایی قرار می‌گیرند که سایپا، پیکان، گل‌گهر و خیلی تیم‌های دیگر پشت سرشان قرار دارند. باید این تیم‌ها و مربی‌هایشان حمایت شوند و ما نیز وظیفه داریم نسبت به این رخداد و نسبت به این اتفاقی که رقم خورده بی‌تفاوت نباشیم و از تیم‌هایی که با امکانات بسیار کم با بازیکنان بی‌توقع کار می‌کنند، بازیکن‌ها مبلغ کمتری می‌گیرند و قراردادشان به رقم‌های میلیاردی نمی‌رسد و با حداقل‌ها کار می‌کنند، حمایت کنیم.
در شهرستان‌هایی که هیچ‌وقت امکانات تهران و تبریز را ندارند اما این مربی‌ها می‌آیند کار می‌کنند و نتیجه می‌گیرند، باید حمایت کنیم.
تنها تفاوت لیگ بیستم با لیگ نوزدهم شکوفایی این سه تیم بوده و مربی‌هایی که می‌توانند در آینده حرف‌هایی بیشتری بزنند و تیم‌های بهتری را هدایت کنند. در واقع از نظر کیفیت، امسال تاکنون هیچ تفاوتی با سال پیش بازی‌ها نداشته است.

۴ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.